Het nieuwe beoordelen is de laatste paar jaar steeds populairder aan het worden binnen verschillende organisaties. De traditionele HR-cyclus moet dus vervangen worden, want bij de oude traditionele cyclus kwam er steeds meer onvrede onder het management, maar ook onder de medewerkers. Maar als de oude traditionele cyclus en beoordelen nou verdwijnt, hoe ziet het nieuwe belonen er dan uit binnen de organisaties?
Wat is het probleem nu?
Eerst hing er vaak nog een prestatie of een salarisverhoging vast als een medewerker goed zijn werk deed en als de beoordeling goed verliep, maar zo bleef het ook wringen voor de management om de wens zo goed mogelijk te beïnvloeden en het open en eerlijk communiceren speelde ook vooral een rol. Daarom gingen een aantal groeiende organisaties op zoek naar nieuwe manieren, zoals het kijken naar nieuwe beoordelings kwalificaties, of helemaal niet meer vastzitten aan een systeem. Zo willen organisaties meer naar een beloning met een verdelingsvraagstuk, dat dat dan gebruikt wordt als middel om medewerkers te waarderen en te motiveren.
Naar het nieuwe belonen
Maar om de overstap te maken naar de nieuwe verdelingsvraagstuk, moeten er wel wat stappen ondernomen worden en dat is nog niet zo makkelijk als dat het lijkt, want het nieuwe belonen is nog volop in de ontwikkeling. Maar waaraan kan je het nieuwe belonen aan herkennen? Het eerste is vertaling van de company waarden naar je beloning, een beloning dus hanteren naar de waarden van je bedrijf. Check ook de verschillende salarissen, zorgt dat iedereen op dezelfde manier verdient en dat er geen ongelijkheid ontstaat. Zorg ook voor onderbouwde loonsverhogingen. Meestal gaat een loonsverhoging gepaard met een procedure eraan vooraf. En zorg ook voor transparantie, het nieuwe beoordelen betekent dan ook open zijn over het loongebouw, de loonruimte en de wijze waarop er loonsverhogingen worden toegekend. Wees dus eerlijk in de communicatie en zorg voor een tweerichtingsverkeer. Maar bepaal dan wel eerst de doorgroei in salaris. Bij het nieuwe belonen heb je ook dat individuele bonussen worden ingeruild voor een teambonus of een winstdeling. Heb een goede inzicht in de arbeidsvoorwaarden, want zo hou je je medewerkers ook tevreden en daaruit is de blijk van waardering belangrijker dan geld. Medewerkers voelen zich namelijk veel meer gewaardeerd als ze aandacht hebben en als ze eens in de zoveel tijd een compliment krijgen. Mensen zijn daar tegenwoordig veel blijer mee dan een financiële beloning. Dat laatste is lekker en mooi meegenomen, maar dat eerste geeft wel het gevoel dat je goed bezig bent en dat je zo door kan gaan met je werk.